تبلیغات
وبلاگ تخصصی سازه های ریلی

وبلاگ تخصصی سازه های ریلی
هر انچه که از راه آهن می خواهید بدانید . 
نظر سنجی
با توجه به جمیع جهات ( فنی و اقتصادی)، سرعت مناسب برای قطارهای پر سرعت در ایران را چقدر می دانید؟





صفحات جانبی
برگی خسرو*,آقابزرگی علیرضا * دانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران  

با توجه به اهمیت ارزیابی رفتار اندركنش قطارهای سریع السیر هنگام عبور از پل ها، در این مقاله سعی شده است تا با بررسی دقیق مدارك فنی و تجربیات پیشین، روش های كاربردی و جدید، برای بررسی پاسخ دینامیكی پل های راه آهن تحت اثر حركت قطار سریع السیر مورد استفاده قرار گیرد. در نظر گرفتن یك مدل رفتاری كامل سه بعدی از مجموعه عوامل موثر (قطار، ریل و سازه پل) در تحلیل دینامیكی مجموعه توسط نرم افزار ANSYS با در نظر گرفتن اثر اندركنش موجود بین دو مجموعه سازه پل و قطار و ارزیابی نتایج در قالب متغیرهای موثر اصلی و مقایسه آنها با روش نتایج حاصل از روش های متعارف، از جمله ویژگی های این پژوهش به شمار می رود. برای بررسی این موارد از نتایج تحلیل سه پل بتنی با طول دهانه متفاوت و مدلسازی با استفاده از نرم افزار المان محدود در حالت سه بعدی با جزییات كامل و تحت اثر حركت قطار سریع السیر در سرعت های مختلف، استفاده شده است. ارزیابی وقوع پدیده تشدید (رزونانس) بین سازه پل و سیستم قطار سریع عبوری از موارد پراهمیت در طراحی ایمن این خطوط به شمار می رود كه در بخشی از این پژوهش مورد توجه واقع شده است و بنابراین بر اساس نتایج حاصل باید در تشخیص سرعت های بحرانی و فركانس تحریك قطار، دقت لازم انجام شود، به گونه ای كه از انطباق فركانس ارتعاشی سازه پل با فركانس تحریك قطار اجتناب شود. در ضمن در نظر گرفتن نیروهای تماسی و اثر اندركنش بین قطار و سازه پل برای پل های با دهانه كوتاه، سبب كاهش پاسخ های دینامیكی (تغییر مكان وسط دهانه پل) می شود كه دلیل آن لحاظ شدن اتلاف انرژی تماسی و كاهش اثر ضربات به دلیل پیش بینی فنرها و میراگرهای سیستم تعلیق در مدل در نظر گرفته شده است.

 
دانلود مقاله در ادامه مطلب.



طبقه بندی: مقالات ،
برچسب ها: قطار سریع السیر، اندرکنش خط و قطار، خطوط سریع السیر، پل های خطوط سریع السیر،
[ دوشنبه 5 دی 1390 ] [ 04:56 ب.ظ ] [ امیر حسین جعفری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با نوجه به سابقه کم مهندسی راه آهن در ایران و نبود مرجعی برای دسترسی به مطالب علمی در این زمینه ،ما چند تن از فارغ التحصیلان رشته مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت تصمیم به راه اندازی این وبلاگ گرفتیم .امیدواریم با پیشنهادات خود ما را یاری رسانید.
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

تماس با ما