تبلیغات
وبلاگ تخصصی سازه های ریلی

وبلاگ تخصصی سازه های ریلی
هر انچه که از راه آهن می خواهید بدانید . 
نظر سنجی
با توجه به جمیع جهات ( فنی و اقتصادی)، سرعت مناسب برای قطارهای پر سرعت در ایران را چقدر می دانید؟





صفحات جانبی

ماشین استابلیزر

بطور معمول خط ، بعد از انجام عملیات ماشین آلات مکانیزه که در ارتباط با اصلاح دانه بندی بالاست عملیات می کنند ، نظیر : سرند ، زیرکوبی ، ترازیابی ، نشست می کند که در این رابطه و به جهت جلوگیری از بی نظمی دانه بندی ، نشست خط و استحکام جانبی آن الزاماً از ماشین استابلیزر استفاده می شود .



بقیه متن را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید.

وظیفه ماشین استابلیزر:

وظیفه ماشین استابلیزر تثبیت خط می باشد بدین صورت که ماشین استابلیزر بلافاصله بعد از کار تعمیرات نوسازی و ریل گذاری توسط دیگر ماشین آلات مکانیزه و به جهت تثبیت خط ، مورد استفاده قرار می گیرد .

اساس کار ماشین استابلیزر:

اساس و مکانیزم کار ماشین استابلیزر استفاده از کاربرد ترکیب ارتعاشات افقی با بار ساکن استاتیکی عمودی است . از ماشین استابلیزر همان طور که از نامش مفهوم می شود ، جهت تثبیت یک خط زیرکوبی شده

( تصحیح شده ) استفاده می گردد .بطور معمول بعد از عملیات زیرکوبی کاهش مقاومت خط در برابر جابجایی های جانبی آن اجتناب ناپذیر است  و این امر باعث تقلیل سرعت می گردد که البته با عبور تعداد معنی قطار با بار محوری ، خط استقرار می یابد .استقرار خط توسط ساختار مصنوعی به همراه ترافیک بار انجام می پذیرد که عامل آن ، حرکت و جابجایی بالاست ها در فضاهای خالی آنها می باشد .شایان ذکر است ، در نتیجه تغییر حجم معینی از بالاست که به مرور زمان و در اثر فرسودگی آنها ایجاد می شود ، فرو نشستن خط را به دنبال دارد .

مزایای کار با ماشین استابلیزر:

1- حذف ناهماهنگی های بوجود آمده ناشی از ترافیک   قطارها بر روی خط .

2- نگهداری از خط با مشخصات صحیح هندسی .       

3- ایجاد ساختمان یک دست در بستر بالاست ها .       

4- افزایش مقاومت جانبی خط .                            

5- ضریب ایمنی بیشتر در مقابل حرکت نا موزون خط .

6- افزایش زمان طول عمر خط .

7- تردد سریع با حداکثر سرعت بعد از آخرین مرحله زیرکوبی ، به عبارت دیگر عدم تقلیل سرعت بعد از نگه داری خط و حداکثر بهره برداری از خط .

نکات ایمنی در رابطه با کار استابلیزر:

1- به هنگام کار با استابلیزر بر روی پل ها به دلیل عوامل ناشناخته باید در وهله نخست با ویبره 40 هرتز و فشار عمودی 50 بار کار شود که می توان پس از بازدید وضعیت پل این عمل را تکرار نمود .

2- کار با استابلیزر در محدوده دیوارهای نزدیک خط ، ترانشه ها و سکوها تا 20 متر قبل و بعد از آن انجام نمی گردد ، مگر به هنگام ضرورت و در مواقع خاص آن هم با توصیه مهندس عمران .

نکات ایمنی در رابطه با کار استابلیزر

3- کار با استابلیزر در محدوده ساختمان های بلند که در فاصله 5 متری خط قرار دارند ، تا 20 متر قبل و 20 متر بعد از آن ممنوع می باشد .

4- تا کنون از استابلیزر در درون تونل ها استفاده نشده است که این امر منوط به تحقیقاتی تکمیلی در آینده می باشد .

نوع و تعداد استابلیزر در راه آهن ج.ا.ا:

ماشین استابلیزر موجود در راه آهن جمهوری اسلامی ایران از نوع  DGS62N شرکت پلاسر اطریش و به تعداد یازده ( 11 ) دستگاه می باشد .

 




برچسب ها: استابلایزر، stablizer machine،
[ چهارشنبه 16 فروردین 1391 ] [ 06:23 ب.ظ ] [ سعید مجیدی پرست ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با نوجه به سابقه کم مهندسی راه آهن در ایران و نبود مرجعی برای دسترسی به مطالب علمی در این زمینه ،ما چند تن از فارغ التحصیلان رشته مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت تصمیم به راه اندازی این وبلاگ گرفتیم .امیدواریم با پیشنهادات خود ما را یاری رسانید.
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

تماس با ما