تبلیغات
وبلاگ تخصصی سازه های ریلی

وبلاگ تخصصی سازه های ریلی
هر انچه که از راه آهن می خواهید بدانید . 
نظر سنجی
با توجه به جمیع جهات ( فنی و اقتصادی)، سرعت مناسب برای قطارهای پر سرعت در ایران را چقدر می دانید؟





صفحات جانبی


در سال‌های اخیر توجه به مطالعات زمین شناسی و ژئوتکنیک در زیرساخت‌های حمل و نقل به‌عنوان شاخه‌ای از علوم مهندسی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. به‌طور خاص و به‌عنوان یک زیر‌بخش، طی 20 سال اخیر دانش ژئوتکنیک راه‌آهن به‌صورتی مدون و آکادمیک به مجامع علمی و مهندسی معرفی گردیده است. گرچه به‌طور تخصصی مهندسین ژئوتکنیک پاسخگوی سئوالات و چالش‌های مرتبط در تمامی شاخه‌های مهندسی عمران هستند ولیکن مهندسین راه‌آهن نیز می‌بایست به‌نوعی با این چالش‌ها آشنا بوده و راهکار‌های موجود مواجهه با موضوع را بشناسند.

 از آن‌جا که یکی از وظایف اساسی دانشکده مهندسی راه‌آهن توسعه و ترویج شاخه‌های مختلف علوم ریلی است، در این راستا ترجمه و تدوین منابع به روزی که بتوانند پاسخگوی جامعه مهندسی کشور بوده و به‌عنوان کتاب درسی دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرند همواره به‌عنوان یکی از اهداف آموزشی و پژوهشی این دانشکده مورد توجه قرار گرفته است. 

با توجه به محدودیت منابع در زمینه ژئوتکنیک راه‌آهن این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. در این راستا پس از ترجمه موفق کتاب“Track Geotechnology and substructure Management” با عنوان فارسی " ژئوتکنیک راه آهن و مدیریت زیر سازی" که به‌عنوان اولین مجموعه مدون قابل آموزش در این زمینه تخصصی مطرح می‌باشد، مترجمین اقدام به ترجمه دومین کتاب کلاسیک در این زمینه تحت عنوان “Advanced Rail Geotechnology – Ballasted Track”  تحت عنوان فارسی " ژئوتکنولوژی پیشرفته در خطوط ریلی بالاستی" نموده‌اند. نسخه لاتین کتاب مذکور توسط انتشارات معتبر Taylor and Francis در سال 2011 میلادی انتشار یافته و در این کتاب نویسنده علاوه ‌بر به‌روز نمودن مطالب کتاب قبلی مطالبی جدید و کاربردی را نیز در اختیار مهندسین راه‌آهن قرار داده است.

 این کتاب در مجموع در 16 فصل و 4 ضمیمه تهیه و تنظیم گردیده است. 

در فصل نخست طبیعت و ساختار زیر سازی خط بالاستی معرفی گردیده و چارچوب کلی مطالب کتاب نیز تشریح گردیده است. 

در فصل دوم ساختار و بارگذاری خطوط ریلی بالاستی در مقایسه با خطوط بدون بالاست مورد ملاحظه قرار گرفته و نکاتی در خصوص توزیع بار در لایه‌های زیرسازی و عوامل موثر بر افزایش دینامیکی آن ارائه شده است. 

در ادامه و در فصل سوم با تمرکز بر نتایج آزمایش‌های سیکلیک روی بالاست، پارامترهای موثر بر رفتار مکانیکی و دوام بالاست واکاوی گردیده است.

در فصل چهارم به مرور ادبیات فنی در خصوص مطالعات صورت گرفته در زمینه زوال بالاست پرداخته شده و آزمایش‌های آزمایشگاهی بزرگ مقیاس انجام شده در این خصوص، بررسی شده‌اند. 

در فصل بعد به کاربرد ژئوسینتتیک‌ها و لایه‌های جاذب انرژی در بالاست و تاثیر آنها بر رفتار بالاست پرداخته شده است.

 با توجه به تغییر شکل تدریجی و نشست خط تحت بار‌های ترافیک عبوری، بررسی مدل‌های پیش‌بینی نشست در فصل ششم ارائه گردیده است.

 از آن‌جا که مصالح بالاست مصالحی درشت‌دانه و متخلخل است، ارائه مدل رفتاری مناسبی که بتواند تنش‌ها و تغییر شکل‌ها را در آن در الگوهای مختلف بارگذاری به‌درستی پیش‌بینی کند ضروری به نظر می‌رسد و لذا این مهم در فصل هفتم مورد توجه قرار گرفته است. 

یکی از مسائل مهم در حوزه خطوط ریلی بالاستی زهکشی آب‌های رو و زیرسطحی وارده به خط می‌باشد. از این‌رو اصول حرکت آب در خاک و روش‌های زهکشی و همچنین کاربرد ژتوتکستایل‌ها به‌عنوان لایه فیلتر در خط بالاستی در فصل هشتم بررسی گردیده است. 

لایه زیربالاست به عنوان مصالح دانه‌ای نقش ویژه‌ای را در مباحث فیلتراسیون و زهکشی خط ایفاء می‌کند و لذا رفتارشناسی و روش‌های متنوع طراحی این لایه در فصل نهم مورد توجه قرار گرفته است. 

یکی از روش‌های معمول در رفتارسنجی خط ابزاربندی و انجام پایش‌های میدانی است. این موضوع با تمرکز بر لایه‌های زیرسازی خط ریلی بالاستی، در فصل دهم مورد بررسی قرار داده شده است. 

در فصل یازدهم مدل‌سازی عددی رفتار دانه‌ای مصالح بالاست به کمک روش عددی اجزاء مجزاء DEM مورد توجه قرار داده شده و میزان دقت و کارآیی این روش عددی در برآورد میزان نشست و خردشدگی دانه‌های بالاست تحت بارگذاری‌های استاتیکی و دینامیکی نشان داده شده است.

 مدل‌سازی عددی مجموعه روسازی و زیرسازی خط بالاستی با کمک روش عددی اجزاء محدود تکنیک متداولی است که برای مقاصد طراحی و رفتارسنجی تحت بار واقعی در مهندسی راه‌آهن مورد استفاده قرار داده می‌شود. این موضوع در قالب مطالعات موردی در فصل دوازدهم کتاب ارائه گردیده است. 

 ارزیابی‌های غیر مخرب لایه‌های زیرسازی در خطوط بالاستی به کمک تکنیک رادار نفوذی زمین GPR و همچنین روش‌های ژئوفیزیکی مبتنی بر امواج سطحی MASW در دهه اخیر رشد فراوانی را تجربه کرده‌اند. بررسی پیشرفته‌های صورت گرفته در این زمینه در قالب مطالعات موردی در فصل سیزدهم صورت گرفته است. 

در فصل چهاردهم به روش‌های نگهداری خط با تمرکز بر نواحی سردسیر و در معرض یخبندان پرداخته شده است. 

با توجه به ناهگمونی موجود در کشورهای مختلف در زمینه انتخاب دانه‌بندی مناسب برای مصالح بالاست به‌منظور کاهش نشست و خردشدگی ذرات از یک سو و از سوی دیگر حفظ زهکشی مناسب، فصل پانزدهم به بررسی معیارهای مختلف و ارائه یک دانه‌بندی پیشنهادی اختصاص یافته است.

 یکی از موارد پیشرفت‌های اخیر در حوزه مهندسی راه‌آهن استفاده از پوشش‌های گیاهی به‌منظور تثبیت خطوط ریلی بالاستی و به‌طور ویژه خاکریزها است. این موضوع با بیان ارتباط مهندسی محیط زیست و مهندسی راه‌آهن در فصل انتهایی کتاب مورد اشاره قرار گرفته است. 

چهار ضمیمه انتهایی کتاب نیز به‌ترتیب به مباحثی همچون: ارائه جواب معادله دیفرانسیل مرتبه اول خطی، نحوه استخراج پارامترهای مدل رفتاری حالت بحرانی بالاست از روی نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی، روش اجراء و کنترل اثر مسلح‌کننده ژئوگرید برای تقویت خط بالاستی و معرفی تجهیزات آزمایشگاهی ویژه به‌منظور رفتارسنجی بالاست و زیر بالاست اختصاص داده شده است.


مترجمین:

دکتر مرتضی اسماعیلی

دانشیار دانشکده مهندسی راه آهن

مهندس سعید مجیدی پرست

کارشناس ارشد مهندسی خطوط راه آهن

مهندس محمد خادم ثامنی

            کارشناس ارشد مهندسی خطوط راه آهن

مهندس مروارید فتاحی 

            کارشناس ارشد مهندسی خطوط راه آهن

مهندس پرینوس ودادی

            کارشناس ارشد مهندسی خطوط راه آهن


این کتاب با قیمت 27000 تومان از سایت انتشارات دانشگاه علم و صنعت قابل خریداری است.




طبقه بندی: کتاب،
برچسب ها: ژئوتکنولوژی پیشرفته در خطوط ریلی بالاستی، مرتضی اسماعیلی، سعید مجیدی پرست، ایندراراتنا، انتشارات دانشگاه علم و صنعت،
[ سه شنبه 4 اسفند 1394 ] [ 06:15 ب.ظ ] [ سعید مجیدی پرست ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با نوجه به سابقه کم مهندسی راه آهن در ایران و نبود مرجعی برای دسترسی به مطالب علمی در این زمینه ،ما چند تن از فارغ التحصیلان رشته مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت تصمیم به راه اندازی این وبلاگ گرفتیم .امیدواریم با پیشنهادات خود ما را یاری رسانید.
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

تماس با ما