تبلیغات
وبلاگ تخصصی سازه های ریلی

وبلاگ تخصصی سازه های ریلی
هر انچه که از راه آهن می خواهید بدانید . 
نظر سنجی
با توجه به جمیع جهات ( فنی و اقتصادی)، سرعت مناسب برای قطارهای پر سرعت در ایران را چقدر می دانید؟





صفحات جانبی

[ احمد ستوده ] - كارشناس ارشد برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست
[
علی اصغر درویش صنعت ] - دانشیار دانشگاه تهران كرج، دانشكده منابع طبیعی
[
مجید مخدوم ] - استاد دانشگاه تهران دانشكده محیط زیست دانشگاه تهران

خلاصه مقاله:

در پروژه های راه سازی به منظور كاهش آسیب رسانی به منابع زیست محیطی و نیل به اهداف توسعة پایدار، ناگزیر باید پارامترهای زیست محیطی در فرایند مسیریابی دخالت داده شوند . برای رسیدن به این هدف از مسیریابی به شیوه خودكار، با سیستم های اطلاعات جغرافیائی (GIS) استفاده شد ومسیر راه آهن رشت به انزلی به عنوان نمونه موردی انتخاب گردید . در همین رابطه ابتدا پارامترهای تأثیرگذار بر مسیریابی راه آهن شناسائی شدند . این پارامترها شامل شیب، خصوصیات زمین شناسی، خصوصیات خاك، پوشش اراضی، رودخانه ها، راه ها و میراث فرهنگی می باشد . داده های پارامترهای یاد شده جمع آوری و یا تهیه شدند . نقشه های شیب،رودخانه ها و راهها از نقشه های توپوگرافی رقومی مقیاس 1:25000 استخراج شدند و نقشه پوشش اراضی با استفاده از تصاویر ماهواره لندست ٧ (سنجندة+ETM) مربوط به سال ٢٠٠٠ میلادی تهیه شد . به این منظور ابتدا تصاویر مورد تصحیح هندسی قرار گرفته وژئوكد شدند. سپس به منظور وضوح بهتر، باندهای مختلف تركیب شدند. بر اساس این تصاویر رنگی تركیبی، طبقه بندی به روش تلفیقی صورت گرفت و نقشه پوشش اراضی تهیه شد . همچنین نقشه های معتبر و موجود زمین شناسی، خاك و میراث فرهنگی با استفاده از میز رقومی گر، رقومی و مورد استفاده قرار گرفتند. در مرحله بعد با استفاده از روش مقایسه دو به دوبر مبنای نظرات متخصصین محیط زیست و راه سازی، لایه های موجود وزن دهی شده و سپس ر ویهم گذاری شد ند. در نهایت بر اساس الگوریتم مسیریابی در نرم افزار Idrisi مسیرهایی به صورت خودكار طراحی شدند . با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مسیر بهینه از بین این مسیرها و مسیرهای تهیه شده به روش دستی (كه توسط مهندسین مشاور راه آهن تهیه شده اند ) انتخاب شد . نتایج نشان می دهد كه مسیرهای طراحی شده به شیوه خودكار از لحاظ زیست محیطی به مراتب از مسیرهای طراحی شده با روش دستی بهتر می باشند. در نتیجه پیشنهاد می گردد در پروژه های جدید را ه سازی از فن آوری نوین GIS و نظرات متخصصین محیط زیست به منظور كاستن از خسارات زیست محیطی و بالا بردن دقت و سرعت بهره گرفته شود.

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید


دانلود




طبقه بندی: مقالات ،
برچسب ها: GIS، مسیر یابی،
[ یکشنبه 20 شهریور 1390 ] [ 11:34 ق.ظ ] [ امیر حسین جعفری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با نوجه به سابقه کم مهندسی راه آهن در ایران و نبود مرجعی برای دسترسی به مطالب علمی در این زمینه ،ما چند تن از فارغ التحصیلان رشته مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت تصمیم به راه اندازی این وبلاگ گرفتیم .امیدواریم با پیشنهادات خود ما را یاری رسانید.
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

تماس با ما